Thursday 28 April 2011

Katil Fatih bergoncang ketika membaca Al Quran.....Takutnya!

26 April, 2011. Jam 9 mlm . Telefon Fatih di Lembang, Bandung.

Nenek belanja makan di Restoran Bakso

Dari Kota Kinaballu Internasional Airport, Mak Long & Co. ajak ummi makan di Restoran Salim.  Kami makan roti nan + kari kambing.  Air teh tarik madras. Tambah lagi rojak pesembor.  Alhamdulillah sedap.  Sebelum balik, oder 1 bungkus rojak pesembor dan 1 keping roti nan (Buat Himmah, kalau terbangun). 

Hand Phone bermode Loud Speaker:
"Ummi! Hari ini, Fatih tak pergi sekolah, sebab masih demam. Katil Fatihkan kat atas, (katil 2 tingkat). Tengahari tadi fatih teruskan menghafal surah Baqarah dari ayat 103 hingga ayat 130. Alhamdulillah walaupun kepala sakit, fatih dapatlah hafal. Fatih teringat, ummi pesan kat kak rina bila sakit : " Ketika kita sakit, cuba laratkan baca Al Quran, insyallah bukan sahaja Allah akan mengurangkan beban sakit yang kita alami, bahkan terasa Allah sentiasa bersama kita dan Allah akan mudahkan serta akan bantu kita dalam semua urusan hidup, samada kita susah atau senang.  Sebab kita ingat Allah ketika kita sakit atau sihat." jadi fatih nak cubalah."

"Tiba-tiba, Fatih rasaaa ...katil fatih bergoncang. Fatih ingatkan hantu yang goncangkan, sebab bila kita baca surah Al Baqarah, kan macam kita nak halau syaitan dan jin..... Huhh uuuu takut ummi.... Fatih cakap kat diri fatih : "Fatih kena kuat semangat!"  Tapi Fatih terjun ke bawah dan lari keluar bilik, terjumpa teman-teman, dan ustaz.  Barulah tau gempa bumi rupa-rupanya. Fatih rasa legaa miii."   

Tergelak besar Pak Long, Mak Long, Ummi dan Khodijah dalam kereta, (Himmah tak berespond, kerna udah tidur bah...).  Ketika itu, kami dalam perjalanan pulang ke rumah Mak Long.

Fatiiih....Fatih....,
Walau bagaimana pun ummi doakan fatih cepat sembuh dan boleh selesaikan hafal sehingga juz' 2.   Amin.

2 comments:

  1. Ummi Nisaa..
    salam ziarah....
    dah saya linkkan blog Ummi di blog saya....

    ReplyDelete
  2. Ibu n Ayah,
    Terima kasih saya ucapkan,
    Agar setiap catatan yang diketikkan,
    menjadi 'ibrah' bukan saja si pembaca, tapi yang utama kepada diri sendiri.
    Moga Allah berkati hidup kita...Amin

    ReplyDelete